Obchodzony corocznie 7 kwietnia, Światowy Dzień Zdrowia, stanowi inicjatywę Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Celem obchodów jest zwrócenie uwagi na najważniejsze kwestie zdrowotne wpływające na społeczeństwa na całym świecie.
Tegoroczne hasło obchodów – „Zdrowe początki, pełna nadziei przyszłość” – podkreśla znaczenie dbania o zdrowie od najwcześniejszych lat życia oraz konieczność inwestowania w zdrową przyszłość kolejnych pokoleń. Zdrowie matek i dzieci stanowi podstawę zdrowia rodziny i społeczności.
Kluczowe w tegorocznej kampanii jest podkreślenie potrzeby priorytetowego traktowania kobiet w okresie okołoporodowym i tuż po nim, tak aby zapewnić wsparcie fizyczne, emocjonalne oraz właściwą opiekę.
Innym równie ważnym aspektem jest informowanie społeczeństwa o problemach zdrowotnych które dotykają matki i noworodki takich jak powikłania położnicze, choroby niezakaźne czy problemy ze zdrowiem psychicznym.
Według danych udostępnionych na stronie WHO, blisko 300 000 kobiet umiera w trakcie ciąży lub porodu, a 2 miliony dzieci umierają w pierwszym miesiącu życia. Światowy Dzień Zdrowia przypomina, że zdrowie jest wspólnym dobrem i odpowiedzialnością zarówno
jednostek, jak i rządów oraz organizacji międzynarodowych. Władze państwowe oraz instytucje zdrowia publicznego powinny podejmować działania na rzecz równego dostępu do opieki zdrowotnej, promować zdrowy styl życia i inwestować w edukację zdrowotną.
Zachęcamy do włączenia się w obchody Światowego Dnia Zdrowia, śledzenia inicjatyw WHO oraz lokalnych kampanii prozdrowotnych. Każdy z nas ma wpływ na swoje zdrowie i zdrowie społeczności – warto podejmować świadome decyzje, które przyczynią się do poprawy jakości życia.
Więcej informacji na temat Światowego Dnia Zdrowia można znaleźć na oficjalnej stronie WHO:
Światowy Dzień Zdrowia 2025: Zdrowe początki, pełna nadziei przyszłość
W naszej szkole w dniu 7 kwietnia, w ramach obchodów Światowego Dnia Zdrowia odbyły się następujące wydarzenia:
- Debata w formacie debaty oksfordzkiej nad tezą: Odpowiedzialność za zdrowie społeczeństwa leży głównie w rękach jednostki, a nie systemu.
- Konkursy, których zakres merytoryczny obejmował wiedzę na temat czynników etiologicznych i profilaktyki chorób człowieka.
Zorganizowane zostały dwa odrębne konkursy, jeden dla klas, w których program nauczania biologii realizowany jest w zakresie podstawowym, a drugi dla klas, w których program nauczania biologii realizowany jest w zakresie rozszerzonym.
Walka była wyrównana a poziom wysoki, jednak zwycięzca może być tylko jeden.
W pierwszym konkursie na podium znaleźli się reprezentanci następujących klas:
Miejsce 1. Klasa 3A – Jakub Gmerek, Oliwia Ubych, Michał Grądkowski
Miejsce 2. Klasa 2A – Szymon Reus,Victoria Wyrwas, Rafał Krymarys
Miejsce 3. Klasa 3E – Maria Kossakowska, Anna Brzęczkowska, Fabian Piekarek
Wszyscy wymienieni powyżej uczniowie otrzymali ocenę celującą biologii. Pochwałę, która uwzględniona będzie w ocenie z zachowania uzyskali następujący uczniowie:
Klasa 2D – Wiktoria Nogala, Wojciech Wieczorek, Jan Kolanowski
Klasa 1A – Nataniel Polita, Mateusz Janiak, Mateusz Świątek, Rafał Paprota
Klasa 2B – Krzysztof Adamiak, Błażej Bartoszewski, Natalia Szczepaniak
W konkursie dla klas realizujących program nauczania biologii w zakresie rozszerzonym na podium znaleźli się:
Miejsce 1. Klasa 4C – Iga Jadwiszczak, Julia Gonera, Daniel Kokoszka, Dominik Kosieniak
Miejsce 2. Klasa 3D – Dawid Petruk, Justyna Jaworska, Oskar Kopyto
Miejsce 3. Klasa 2C – Karolina Adamiak, Maja Kulesza, Jakub Matusiak, Michalina Świniarska
Wszyscy wymienieni powyżej uczniowie otrzymali ocenę celującą z biologii.
Pochwałę, która uwzględniona będzie w ocenie z zachowania uzyskali następujący uczniowie:
Klasa 2F – Maja Puławska, Aleksander Pietraszewski, Szymon Mamos, Jakub Kręcichwast
Klasa 2G – Błażej Owczarek, Ksawier Szczepaniak, Borys Lewicki
Konkursy przygotowali i przeprowadzili uczniowie klasy 3C.
Prezentacje plakatów poświęconych tematyce zdrowotnej.
Główne cele wydarzeń:
• poszerzanie wiedzy na temat czynników determinujących zdrowie społeczeństwa oraz na temat profilaktyki chorób człowieka
• rozwijanie umiejętności przedstawiania linii argumentacji tak, aby przekonać stronę przeciwną i publiczność
• rozwijanie umiejętności jasnego formułowania myśli
• rozwijanie sztuki wystąpień publicznych
• rozwijanie umiejętności pracy w grupie
• rozwijanie kreatywności i umiejętności plastycznych